KOMPETANSEMÅL

 Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

 

1

lytte til og forstå tydelig tale om personlige og faglig relevante emner og aktuelle saker

 


2

samtale i en rekke dagligdagse situasjoner om kjente og faglig relevante emner

 

3

muntlig forklare faglig relevante emner, skildre opplevelser, hendelser og planer, og begrunne meninger, også spontant

 

4

lese og forstå ulike typer tekster, også autentiske, om personlige og faglig relevante emner og aktuelle saker

 

5

skrive ulike teksttyper om personlige og faglig relevante emner, og uttrykke og begrunne egne meninger, med og uten hjelpemidler

 


6

bruke grunnleggende språklige strukturer, regler for uttale og rettskriving og språkets offisielle alfabet eller tegn for å kommunisere på en situasjonstilpasset måte



 7

bruke relevante lærings- og kommunikasjonsstrategier, digitale ressurser og erfaringer fra tidligere språklæring i læringsprosessen




utforske og gjøre rede for mangfold, samfunnsforhold og historiske hendelser i områder der språket snakkes, og se sammenhenger med egen bakgrunn



9

utforske og presentere kunstneriske og kulturelle uttrykk fra områder der språket snakkes, og gjøre rede for egne opplevelser

 

Med konkretiseringer

 Eksempler på stoff og læringsaktiviteter

 

 1

Nyhetssendinger, Film

Sanger Aktuelle klipp yout

Lydfiler til læreverk  Podcast

Medelever og lærer  målspråkskontakter, f eks Erasmusstudenter

 2

Ukentlige hverdagsdiskusjoner

Diskusjon rundt tekster/filmer etc

Nett-diskusjon?


 3

I diskusjon og samtale, presentasjoner




4

Læreboktekster

Noveller og utdrag av litteratur,  Dikt

Samfunnsstoff,  Artikler

sangtekster,  Blog/vlog

5

Rapport, Fortelling, Sammendrag

Brev/mail, Meninger

Dikt, Sang


6

Gjennomgå språkstoff sammen/for hverandre

Lese på egenhånd

Oppgave digitale og fysiske

Pugging og eksperimentering med øvingsmåter

Skrivetrening med respons og ny bearbeiding av tekst


7

Øve bruk av hjelpemidler – dig ordbok, diverse oppslagsverk og notater, KI

Diskutere, prøve ut og evaluere ulike strategier

 Dele erfaringer, jevnlig tema

Sammenligne med engelsklæring

 Utprøving diverse digi midler, (se over)

Bruke hensiktstmessige strategier

8

Velge emner og fordype seg

legge frem for hverandre

Film

Felles gjennomgang og diskusjon

Veksle mellom makro og mikronvå

bevisstgjøring

9

Former som over:

Kunstnere,, Arkitektur, Film

Musikk, Litteratur, Tradisjoner, Mat mm