KOMPETANSEMÅL
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
1
lytte til og forstå tydelig tale om personlige og faglig relevante emner og aktuelle saker
2
samtale i en rekke dagligdagse situasjoner om kjente og faglig relevante emner
3
muntlig forklare faglig relevante emner, skildre opplevelser, hendelser og planer, og begrunne meninger, også spontant
4
lese og forstå ulike typer tekster, også autentiske, om personlige og faglig relevante emner og aktuelle saker
5
skrive ulike teksttyper om personlige og faglig relevante emner, og uttrykke og begrunne egne meninger, med og uten hjelpemidler
6
bruke grunnleggende språklige strukturer, regler for uttale og rettskriving og språkets offisielle alfabet eller tegn for å kommunisere på en situasjonstilpasset måte
7
bruke relevante lærings- og kommunikasjonsstrategier, digitale ressurser og erfaringer fra tidligere språklæring i læringsprosessen
8
utforske og gjøre rede for mangfold, samfunnsforhold og historiske hendelser i områder der språket snakkes, og se sammenhenger med egen bakgrunn
9
utforske og presentere kunstneriske og kulturelle uttrykk fra områder der språket snakkes, og gjøre rede for egne opplevelser
Med konkretiseringer
Eksempler på stoff og læringsaktiviteter
1
Nyhetssendinger, Film
Sanger Aktuelle klipp yout
Lydfiler til læreverk Podcast
Medelever og lærer målspråkskontakter, f eks Erasmusstudenter
2
Ukentlige hverdagsdiskusjoner
Diskusjon rundt tekster/filmer etc
Nett-diskusjon?
3
I diskusjon og samtale, presentasjoner
4
Læreboktekster
Noveller og utdrag av litteratur, Dikt
Samfunnsstoff, Artikler
sangtekster, Blog/vlog
5
Rapport, Fortelling, Sammendrag
Brev/mail, Meninger
Dikt, Sang
6
Gjennomgå språkstoff sammen/for hverandre
Lese på egenhånd
Oppgave digitale og fysiske
Pugging og eksperimentering med øvingsmåter
Skrivetrening med respons og ny bearbeiding av tekst
7
Øve bruk av hjelpemidler – dig ordbok, diverse oppslagsverk og notater, KI
Diskutere, prøve ut og evaluere ulike strategier
Dele erfaringer, jevnlig tema
Sammenligne med engelsklæring
Utprøving diverse digi midler, (se over)
Bruke hensiktstmessige strategier
8
Velge emner og fordype seg
legge frem for hverandre
Film
Felles gjennomgang og diskusjon
Veksle mellom makro og mikronvå
bevisstgjøring
9
Former som over:
Kunstnere,, Arkitektur, Film
Musikk, Litteratur, Tradisjoner, Mat mm